Recerca avançada

EMPRENEDORS

Actualitat

Com sobreviuen els negocis d'alta temporalitat

Estratègies que desenvolupen les pimes que depenen bàsicament del clima per resistir econòmicament la resta de l'any.

Seguint algunes referències de l'article de Catarina Valente publicat al diari Expansió i amb exemples de diversos negocis de temporada ben portats, intentarem analitzar què és el millor, si tancar en temporada baixa o reinventar-se, diversificar activitats i ampliar les vendes. Cada cas és diferent i no és el mateix vendre productes que serveis, o haver de fer front a despeses estructurals importants. Per això, cada  empresa segons les seves característiques avaluarà quina estratègia és el que millor li podrà funcionar.

  • Diversificar. Alberto Fernández, professor d'Iniciativa Emprenedora del IESE, explica que per reduir l'estacionalitat "els negocis haurien de complementar la seva activitat amb una altra, que no té perquè ser del mateix sector". Per a això, "han d'atreure a un altre tipus de consumidors, venent nous productes, o bé oferir als seus clients habituals opcions més atractives, com promocions".
  • Externalitzar l'activitat per poder diversificar. Això significa que han de lliurar part del seu treball a una altra organització especialitzada en el tema, com fa una botiga de taronges i fruites, que per compensar les pèrdues del període en el qual no hi ha fruita, des del 2013 ven melmelades artesanes, licors i infusions elaborats amb els seus cítrics per una altra empresa.
  • Allargar al màxim les temporades. Un clar exemple d'aquesta estratègia  són els parcs temàtics, amb les organitzacions d'esdeveniments per a Tots Sants i Nadal.

    Un altre exemple similar serien les empreses familiars de gelats i torrons artesans, que abans tancaven el seu negoci a l'hivern, després de les vendes nadalenques, i que des de fa un temps també han anat allargant la seva activitat, ampliant l'oferta de productes. Sovint han apostat per seguir elaborant artesanalment altres dolços, treballant amb les mateixes matèries primeres. Així per Tots Sants ofereixen panellets i per berenar o esmorzar a l’hivern, gofres i brioixeria. A més, per fer front a la competència d'estiu que cada any creix més, treballen a l’hivern per oferir nous sabors, tant de gelats com de granissats, invertint en la innovació del producte.
  • Si el negoci no és molt rendible l'altra alternativa és tancar en temporada baixa. El principal problema d'aquesta alternativa és que la inestabilitat laboral fa que els treballadors busquin altres oportunitats professionals, fet que repercuteix en l'empresa, suposant una falta d'especialització. I com que sense especialització no és possible diversificar, moltes empreses prefereixen perdre diners amb tal de mantenir als seus empleats.

Previsions econòmiques, fidelització dels treballadors, coneixement del mercat, adaptabilitat del producte a la temporada… Són moltes les variables a tenir en compte perquè un negoci estacional sigui rendible, però sobretot, s'ha de comptar amb un pla B per als mesos de baixa activitat.

Data de publicació: 27/07/2016