
Benvingut/da a la Bústia Ètica de Grameimpuls, SA, implantada després de l’entrada en vigor de la Llei 2/2023, de 20 de febrer, reguladora de la protecció de les persones que informin sobre infraccions normatives i de lluita contra la corrupció.
La Bústia Ètica està integrada al Sistema Intern d’Informació de Grameimpuls, SA regulat a la citada llei, a la Política de foment de l’alerta interna i de protecció de les persones alertadores i a la Instrucció sobre el Sistema Intern d’Informació de Grameimpuls, SA.
La finalitat de la Bústia Ètica és doble, d’una banda, fer possible la comunicació per part de persones que, en un context laboral o professional, a les quals es refereix l’article 3 de la Llei, detectin infraccions penals o administratives greus o molt greus previstes en l’article 2 de la Llei; i per una altra, que aquestes persones estiguin protegides enfront de possibles represàlies.
La seva funció no és la de formular queixes i suggeriments de caràcter general, per aquest tipus de comunicacions hi ha disponible la bústia de queixes i suggeriments.
Per tant, la Bústia Ètica té un àmbit subjectiu (qui pot presentar informacions) i objectiu (l’objecte en si mateix de les informacions) delimitat en la pròpia llei.
DOCUMENTACIÓ REGULADORA
Qui pot presentar una denúncia?
Qualsevol persona treballadora de Grameimpuls, SA, així com la ciutadania que hagi tingut una relació professional o contractual amb la societat i, en general, les persones a què fa referència l’article 3 de la Llei 2/2023.
Quin és el termini per donar resposta de a la denúncia?
El termini per donar resposta a la denúncia és de 3 mesos, a comptar des de l’endemà de la presentació de la denúncia, tret de casos complexes, que el termini seria de 6 mesos i, sens perjudici que sigui d’aplicació una altra normativa específica.
Qui tractarà les dades personals proporcionades?
Les dades personals proporcionades en el context del funcionament de la Bústia Ètica, així com la informació que s’obtingui en el seu marc seran tractades pels membres de la Comissió gestora de la Bústia Ètica, i amb l’exclusiva finalitat de tramitar i resoldre sobre l’admissió o no de la denúncia, analitzar i instruir el expedients i realitzar les actuacions que siguin procedents. El tractament s’empara en el compliment d’una obligació legal, d’acord amb l’article 6.1.c) RGPD, art.8 LOPDGDD i 11 Llei orgànica 7/2021.
Qui pot conèixer les dades proporcionades a la denúncia?
Les dades poden ser conegudes per les següents persones:
- L’òrgan competent per tramitar un expedient disciplinari.
- La persona responsable dels serveis jurídics, si escau adoptar mesures legals en relació amb els fets relatats a la comunicació.
- La persona delegada de protecció de dades.
- Les autoritats administratives i/o judicials.
Quins recursos i procediments té la persona denunciant davant possibles represàlies?
Els articles 37 i 38 de la Llei 2/2023 de 20 de febrer, reguladora de la protecció de les persones que informen sobre infraccions normatives i de lluita contra la corrupció relacionen les mesures de recolzament i de protecció de la persona denunciant davant possibles represàlies.
Quin és el termini de conservació de les dades?
Les dades s’hauran de conservar durant els temps imprescindible per dur a terme la investigació dels fets denunciats. Aquest període no excedirà de tres mesos des de la introducció de les dades en el sistema, llevat del cas que la finalitat de la conservació sigui deixar evidència del funcionament de la Bústia Ètica o que es derivin procediments administratius o judicials de les mesures adoptades. Igualment, se l’informa que després de la seva petició de supressió, les dades podran quedar bloquejades durant els terminis en què de les denúncies o de les actuacions dutes a terme per l’organització poguessin derivar-se responsabilitats.
En cap cas es podran conservar per un temps superior a 10 anys.
Quina és l’autoritat independent de protecció de l’informant a Catalunya?
L’autoritat Independent de Protecció de l’Informant a Catalunya és l’Oficina Antifrau de Catalunya.